Internet trgovina u Srbiji

0

Ka­ko iz­gle­da in­ter­ent po­slo­va­nje iz ugla vlasnika jedne od naj­po­zna­ti­jih in­ter­net pro­dav­ni­ca mo­bil­nih te­le­fo­na? Ka­ko do­ći do uspe­ha, osvo­ji­ti sr­ce po­se­ti­o­ca/kup­ca? Da li je in­te­net pro­da­ja odr­živ mo­del po­slo­va­nja u Sr­bi­ji i šta su naj­ve­će pret­nje? Od­go­vo­re na ova i još ne­ka pi­ta­nja po­tra­ži­li smo od Go­ra­na Ra­do­va­no­vi­ća, di­rek­to­ra i su­o­sni­va­ča on­li­ne pro­dav­ni­ce mo­bil­nih te­le­fo­na Mo­bil­niS­hop, ko­ja na tr­žiš­tu Sr­bi­je us­peš­no po­slu­je već šest go­di­na.

Goran

Io: Sajt Mo­bil­niS­hop po­sto­ji pu­nih šest go­di­na. Ko­li­ko su se po­tre­be ko­ri­sni­ka pro­me­ni­le to­kom tog vre­me­na?

Da, ove go­di­ne na­vr­ša­va­mo tač­no šest go­di­na. Po­pri­lič­no su se pro­me­ni­le po­tre­be. U ono vre­me je bi­lo do­volj­no da ima­te oglas na In­ter­ne­tu i ko­ri­snik je za­do­vo­ljan. Bi­lo je ma­nje mo­de­la, spe­ci­fi­ka­ci­je su bi­le jed­no­stav­ni­je i lju­di su uglav­nom zna­li šta tra­že. Sve se de­li­lo na to da li ima­te to­uchscreen, qwe­rty ili obič­nu ta­sta­tu­ru, da li je te­le­fon neš­to br­ži ili spo­ri­ji. Da­nas se po­se­ti­o­ci pr­ven­stve­no in­for­mi­šu pre­ko In­te­ne­ta, mo­de­la ima mno­go vi­še, zah­te­vi ko­ri­sni­ka su per­so­na­li­zo­va­ni i mo­ra­te da im pru­ži­te kom­plet­ne in­for­ma­ci­je ka­ko bi­ste za­do­bi­li nji­ho­vu bla­go­na­klo­nost.

Go­ran Ra­do­va­no­vić,  CEO i su­o­sni­vač, Mo­bil­nis­hop

(Ne)Po­ve­re­nje u in­ter­net tr­go­vi­nu

Io: Da li se kup­ci la­ko od­lu­ču­ju na in­ter­net ku­po­vi­nu?

Ne od­lu­ču­ju se la­ko, ali mo­ram pri­zna­ti da je do­sta lak­še ne­go što je to bio slu­čaj pre ne­ko­li­ko go­di­na. Ta­da smo vi­še vre­me­na pro­vo­di­li ob­jaš­nja­va­ju­ći lju­di­ma da ne­ma­ju če­ga da se pla­še i da ne­će bi­ti pre­va­re­ni. Ob­jaš­nja­va­li smo im ko­je su me­re nji­ho­ve si­gur­no­sti i zaš­ti­te. Oko 90% po­rudž­bi­na bi­lo je na­kon te­le­fon­skog raz­go­vo­ra, ka­da se ku­pac uve­rio da smo OK. Da­nas je to mno­go dru­ga­či­je. Iz­gle­da da i mi u Sr­bi­ji ula­zi­mo u eru in­ter­net tr­go­vi­ne.

DSC_0038Io: Šta je ono što mi­sli­te da je vred­nost va­šeg po­sto­ja­nja. Po če­mu ste dru­ga­či­ji?

Sajt www.mo­bil­nis­hop.co­m da­je po­se­ti­o­cu kom­plet­ne in­for­ma­ci­je o mo­bil­nim te­le­fo­ni­ma, sve na jed­nom me­stu, pa po­ten­ci­jal­ni ku­pac ne mo­ra da lu­ta da­lje In­ter­ne­tom že­ljan de­talj­nih po­da­ta­ka. Po­red to­ga, tru­di­mo se da ra­di­mo pro­fe­si­o­nal­no, ka­ko ka­da je reč o pru­ža­nju in­for­ma­ci­ja, ta­ko i u sa­moj pro­da­ji. Mi poš­tu­je­mo na­še po­se­ti­o­ce i kup­ce,  u pri­hva­tlji­vom okvi­ru od­go­va­ra­mo na sve nji­ho­ve zah­te­ve, pred­u­sre­tlji­vi smo i ko­mu­ni­ka­tiv­ni.

Dru­ga­či­ji smo po to­me što su nam ce­ne do­bre, a pri to­me ima­mo ube­dlji­vo naj­ve­ću ra­zno­vr­snost mo­de­la na do­ma­ćem tr­ži­stu. Mi ne gle­da­mo na kup­ca kao na je­din­ku ko­ja tre­ba da dâ pa­re za ne­ki ure­đaj i za­vr­šen po­sao. Tru­di­mo se da sa njim ostva­ri­mo ko­mu­ni­ka­ci­ju ko­ja je na obo­stra­no za­do­volj­stvo. Ku­pac zna da je u sa­rad­nji sa na­ma si­gu­ran, a mi zna­mo da ima­mo po­ten­ci­jal­nu muš­te­ri­ju i u nje­go­voj sle­de­ćoj ku­po­vi­ni.Ta­ko­đe, nje­go­ve pre­po­ru­ke su od ve­ćeg zna­ča­ja ne­go bi­la ka­kva mar­ke­tin­ška kam­pa­nja.

Od “pred­gra­đa” do “cen­tra gra­da”

msIo: Ne­ka­da ste ima­li kla­sič­nu pro­dav­ni­cu, a da­nas to ra­di­te pre­ko In­ter­ne­ta. Ko­li­ko ima slič­no­sti u ta dva mo­de­la po­slo­va­nja?

To su dva pot­pu­no odvo­je­na mo­de­la ko­ja osim pro­da­je mo­bil­nih te­le­fo­na ne­ma­ju go­to­vo ni­ka­kve dru­ge ve­ze. Mi se naj­vi­še ba­vi­mo iz­grad­njom mre­že po­se­ti­la­ca i ku­pa­ca, a naj­ma­nje pro­da­jom, ma­da nam je sa­ma pro­da­ja cilj – od to­ga ži­vi­mo. Zna­te, lju­di če­sto gre­še mi­sle­ći: na­pra­vi­ću sajt, otvo­ri­ti on­li­ne pro­dav­ni­cu i to je to. Mo­ra­te da zna­te da je to tek po­če­tak. Pra­vi po­sao po­či­nje tek na­kon što ste na­pra­vi­li sajt. Sle­de­ći za­da­tak vam je da pri­vu­če­te po­se­tu. U prin­ci­pu,  po­re­de­ći ova dva po­slov­na mo­de­la, ja to uvek ob­jaš­nja­vam na sle­de­ći na­čin: ka­da na­pra­vi­te sajt, vi ustva­ri ima­te ne­ki ma­li ne­po­zna­ti lo­kal u pred­gra­đu, i to u ne­kom pa­sa­žu; sva­ko­dnev­nim de­lo­va­njem vi me­tar po me­tar pri­la­zi­te bli­že ka lo­ka­ci­ja­ma gde pro­la­zi vi­še lju­di i cilj vam je da do­đe­te u cen­tar gra­da, u glav­nu uli­cu. Ako pri­ča­mo je­zi­kom in­te­net pre­ta­ži­va­ča, cilj vam je da do­đe­te na jed­no od pr­va tri me­sta u re­zul­ta­ti­ma pre­tra­ga.

Io: Ko­li­ko je to te­žak put?

Sve za­vi­si od lju­ba­vi i mo­ti­va­ci­je. Ne­ki ko­ra­ci ko­ji se pra­ve su do­bri, ne­ki po­greš­ni. Ne­ka­da ne­ma­ju že­lje­ni efe­kat. Ali ge­ne­ral­no, rad se uvek is­pla­ti. Put uspe­ha ni­ka­da ni­je lak; zah­te­va da mno­go vre­me­na pro­ve­de­te na ra­ču­na­ru, mno­go uče­nja i upor­no­sti. Ali ka­da do­đe­te do re­zul­ta­ta, ose­ćaj je ne­pro­cen­ljiv.

Am­bi­ci­o­zni pla­no­vi

Io: Šta su vam pla­no­vi za bu­duć­nost?

Pla­no­vi su nam da omo­gu­ći­mo lju­di­ma da ku­pu­ju ure­đa­je u bes­ka­mat­nim kre­di­ti­ma. Ali za sve to je po­treb­no do­sta vre­me­na, jer kod nas ka­da god tre­ba ra­di­ti neš­to sa ban­ka­ma na­i­đe se na niz pro­ce­du­ra i kom­pli­ka­ci­ja. Ta­ko­đe pla­ni­ra­mo da otvo­ri­mo na­ša fi­zič­ka pre­stav­niš­tva u svim ve­ćim gra­do­vi­ma Sr­bi­je. Mi­slim da će nam to otvo­ri­ti put ka cilj­noj gru­pi ku­pa­ca ko­ja ne vo­li pre­ko In­ter­ne­ta da ku­pu­je ali vo­li da se in­for­mi­še.

Io: Da li pla­ni­ra­te da se ši­ri­te i van na­še ze­mlje?

Da. Ustva­ri to smo već ura­di­li, ali ne pod istim bren­dom. Otvo­ri­li smo fir­mu u Sr­bi­ji, a pro­da­je­mo sve u Evrop­skoj uni­ji. Ra­di se o pro­jek­tu www.mo­bi­les­hop.eu­ ko­ji je u pot­pu­no­sti pre­ve­den na 17 evrop­skih je­zi­ka, a pro­da­je­mo na kom­plet­nom tr­žiš­tu od 26 ze­ma­lja EU. Ovaj pro­je­kat za sa­da ni­je pro­fi­ta­bi­lan, ali će si­gur­no bi­ti za ne­kih go­di­nu da­na, ka­da će­mo mo­ći, uko­li­ko bu­de­te ras­po­lo­že­ni, da raz­go­va­ra­mo i na ovu te­mu.

Kri­za i kon­ku­ren­ci­ja

Io: Šta su naj­ve­će pret­nje va­šem po­slo­va­nju?

Naj­ve­ća pre­ta­nja je eko­nom­ska kri­za ko­ja je za­hva­ti­la Sr­bi­ju, ali re­al­no to je pret­nja svim fir­ma­ma ko­je po­slu­ju na ovom pod­ruč­ju. Po­red kri­ze, pret­nja su nam mo­bil­ni ope­ra­te­ri ko­ji sva­ke go­di­ne da­ju sve ve­će po­god­no­sti pri ku­po­vi­ni te­le­fo­na pod ugo­vor. Sre­ćom, za sa­da, i po­red sve­ga to­ga, uspe­va­mo da pro­na­đe­mo svo­je tr­žiš­te.

Share.

Comments are closed.